Meditace pro každého

Opravdu?
Ne každý je ochoten a schopen sedět v tichu a soustředit se na vlastní myšlenky. Ticho totiž není pro každého.
Naštěstí existují další možnosti jak meditovat, jak zklidnit mysl.

Asi před 8 lety jsem přestal meditovat. Když se ohlédnu, myslím, že to není nic divného. Bylo příliš mnoho starostí, příliš mnoho úkolů a příliš málo času. Myslím, že to potká spoustu lidí, kteří meditují – semelou je povinnosti, úkoly, rodina…
Před nějakou dobou začala moje žena cvičit jógu. Dlouho se tomu bránila – chtěla se při jakémkoli cvičení zpotit. Nakonec byla sama překvapená jak moc jí jóga dává a kam ji posouvá.
V rámci jógy začala chodit na meditace. Ze začátku jsem si nebyl jistý, jestli náhodou nekecá a nechodí někam na víno… nedovedl jsem si ji představit jak medituje – ona totiž ani na chvíli neposedí. Po nějaké době jsem byl na meditace také pozván a bylo to jako vrátit se na místo, které důvěrně znám. Byl jsem nadšený! Jako bych nikdy nepřestal meditovat.

Meditace má mnoho výhod a to jak po tělesné, tak po duševní stránce. Člověk je duševně i tělesně odolnější, dokáže se lépe soustředit, dokáže účinněji plánovat, pomaleji stárne…

Těch výhod by bylo více – přesto většina lidí nemedituje a mnoho z nich se jen ušklíbnou.

Proč to tak je?
– lidé o meditaci málo ví
– spousta z nás to nikdy nezkusili a pokud ano, nevydrželi u toho
– mnoho lidí si myslí, že jde o nějakou nauku, která je jim vzdálená, že meditace je tak leda pro Indy a Ásii
– život mnoha z nás je až příliš chaotický a přeplánovaný

Mnoho lidí je tak rozhozených, tak nesoustředěných, že by pro ně meditace nebyla, protože se nedokážou uklidnit.
Je u nich tedy zbytečné, snažit se je uklidnit tak aby se soustředili na svůj problém, na klid v nich samotných, nebo na úkol, který vyžaduje veškerou pozornost?

To určitě ne!

Jaké jsou tedy možnosti?

  • pohyb. Pohyb – zvláště ten vědomý je jednou z praktik, kdy se dokážeme uvolnit, kdy dokážeme z hlavy vyhnat starosti, má uklidňující funkci a dokáže přivést na jiné myšlenky. Jako bonus pak je ona tělesná námaha, která vyplavuje škodlivé látky z našich těl. Pohyb naleznete i v józe – zde jde pak o spojení těla, mysli a dechových cvičení. Spojení toho všeho zklidní organismus i myšlenky.
  • zasnění se. Mnoho terapeutů a cvičitelů jógy považují meditaci za jediný způsob jak opravdu vyčistit hlavu a zároveň zklidnit tělo i mysl. To vše při dechových cvičeních. Zjišťuje se ale, že zasnění se, rozjímání poskytuje podobné výsledky. Jakmile se člověk zasní, vypne hlavu a myšlenky jen volně přeskakují a to přirozeně. Zároveň se zklidňuje dech.
  • všímavost. Zkuste jít po ulici a všímat si každé maličkosti. Po chvíli si uvědomíte, že nic jiného, než své okolí nevnímáte. Klidně dýcháte, mysl máte v podstatě prázdnou a jen jakoby mimochodem vnímáte vše kolem sebe. Když jsem tuto techniku zkoušel, v tu chvíli jsem vnímal vše. Pokud jsem si ale později na tu spoustu věcí zkoušel vzpomenout, stalo se tak jen u některých věcí. Jako bych byl myslí někde pryč.

TĚLO
MYSL
DUŠE

To je základ každého života a jsou to také části nás samých, kterým bychom měli věnovat pozornost.

Jak tedy začít?

Vyberte si způsob, který vám bude vyhovovat a zkuste se uvolnit. Pozorujte jak to na vás působí a co vám vybraná technika přináší. Pokud se člověk dokáže zklidnit, má napůl vyhráno.

Mějte fajn den
Luboš